هوشا سافت

دسته بندی : اخبار فن آوری اطلاعات

Blockchain آماده است تا تغییرات بزرگی در IT ایجاد کند به همان صورتی که نرم افزار های open source 25 سال پیش اینکار را کردند .

Blockchain   آماده است تا تغییرات بزرگی در IT ایجاد کند همانطور که نرم افزار های open source  25 سال پیش اینکار را کردند . در همان مسیری که لینوکس پس از گذشت مدت زمانی بیش از یک دهه توانست به یک اساس غیر قابل انکار در برنامه های کاربردی مدرن تبدیل شود،بلاک چین نیز با گذشت چند سال به راهی با هزینه کمتر و کارآمد تر برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات بین شبکه های مختلف تبدیل خواهد شد.در آینده‌ای نزدیک بلاکچین زوایای مختلف زندگی ما را تحت تأثیر قرار خواهد داد؛ از خدمات بانکی گرفته تا امنیت ارتباطات و صنعت بهداشت و درمان یا حتی حمل‌ونقل شهری و بسیاری از صنایع دیگر که حتی تصورش را هم نمی‌کنیم با استفاده از این فناوری، چهره متفاوتی به خود خواهند گرفت.

انقلاب بلاکچین در حال نوسان است و در طول دوره یک ساله، درخواست جستجوی Google برای کلمه کلیدی "blockchain"   250درصد افزایش یافته است و  چندین نهاد دولتی در آمریکا "نام بلوک" را به نام شرکت خود اضافه کرده اند.اما Blockchain  چیست؟

بلاک چین بر اساس یک توپولوژی توزیع  شده(distributed) و نظیر به نظیر شکل گرفته است که در آن داده ها میتوانند به صورت جهانی در هزاران سرور ذخیره شوند و همه افراد در شبکه میتوانند ورودی های هر شخص دیگر را در همان لحظه مشاهده کنند،به دست گرفتن کنترل شبکه یا به بازی گرفتن آن توسط یک موجودیت عملا غیرممکن می شود.

به بیانی دیگر یک فایل صفحه گسترده را در نظر بگیرید که صد ها بار بین کامپیوتر های مختلف کپی شده است. تصور کنید که این شبکه برای به روز رسانی این فایل ایجاد شده است و شما دانش کمی از بلاک چین دارید. اطلاعاتی که در بلاک چین نگهداری می شود به عنوان یک پایگاه داده که در بین تمام این سیستم ها به صورت توزیع شده (که البته به صورت مدام اطلاعات این سیستم ها با یکدیگر تطبیق داده می شود) نگهداری می شود. این یک راه برای استفاده از شبکه است که مزایای زیادی دارد. پایگاه داده بلاک چین در یک مکان خاص نگهداری نمی شود. هیچ ورژن متمرکز شده ای از اطلاعات نگهداری نمی شود که منجر به هک اطلاعات شود. این اطلاعات به صورت شبیه سازی شده در میلیون ها سیستم در سراسر اینترنت نگهداری می شوند که دسترسی به آن برای همه امکان پذیر است.

در واقع این تکنولوژی مربوط به ذخیره و پردازش اطلاعات حساس (مانند اطلاعات حساب بانکی یا رکوردهای مربوط به رای گیری در یک انتخابات) در تعداد زیادی کامپیوتر( به جای استفاده از یک کامپیوتر) است.

.



بلاک چین تنها یک تکنولوژی جدید نیست بلکه یک معماری نوین است که  کاربران متفاوت را قادر به انجام معاملات مختلف و ساخت رکورد های غیرقابل تغییر از آن ها می سازد.

تصور کنید که یک کتاب الکترونیکی برای ثبت سابقه ها و رکورد هایمان داشته باشیم،آنگاه هر سابقه یا رکورد معاملاتی در این کتاب الکترونیکی یک بلاک خوانده می شود.هنگامی که یک بلاک کامل می شود،یک کد امنیتی ایجاد می کند که آن را به بلوک بعدی متصل میکند و زنجیره ای از بلاک ها ایجاد می شود.

 

 قبل از ظهور بلاک چین ، هیچ راهی برای تامین امنیت و تایید مالکیت در یک دارایی دیجیتالی و همچنین امکان تائید و رسیدگی به معاملات trustless به شیوه عمومی وجود نداشت که امروزه امکان پذیر شده است.


گردآوری و ترجمه از دانشوران سرمد

sources:

ComputerWorld

Forbes



تعداد بازدید :  13522 تاریخ : ۱۳۹۷/۰۴/۲۷ برابر است با 2018/07/18

بازگشت